آدرس :    تهران – گاندی جنوبی خیابان پنجم – پلاک 5 – واحد 6       ایمیل :     info @fooladrahnemoun.com   

Logoسsvg

به صفحه اطلاع رسانی شرکت فولاد رهنمون صنعت خوش آمدید

آشنایی با محصولی کاربردی به نام میلگرد

 میلگرد ها در واقع پروفیل هایی بسیار کاربردی، با سطح مقطع دایره ای شکل و توپر می باشند. این محصول واجد انواع مختلفی می باشد که نوع فلزی آجدار آن اغلب در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود و جنس استفاده شده به جهت تولید فولاد می باشد.

 انواع مدل های میلگرد :

 به طور کلی این محصول در دو نوع آجدار و ساده تولید می شود البته نوع دیگری با نام کلاف نیز ساخته می شود که جزء این دسته بندی قرار دارد. این محصولات شامل انواع جنس ها، طول و قطر های متنوع می باشند که بستگی به نوع کاربرد از انواع مختلفی می توان استفاده کرد. انواع میلگرد ها شامل موارد زیر می شود :

_ فایبرگلاس پلیمر و واجد خاصیت ضد زنگ : (FRP)  این مدل اغلب به جای نمونه های فولادی مصرف می گردد و سبب پیشگیری از خسارت های ایجاد شده توسط اسید و محیط های خورنده خواهد شد، چنانچه مکان مورد نظر در میدان های الکتریکی و مغناطیسی واقع نشده باشد، این نمونه بهترین انتخاب پیش روی شما  به جهت مسلح کردن بتن خواهد بود چرا که در برابر موادی مثل کلریدها و سولفات ها و همچنین زنگ زدگی از مقاومت بالایی برخوردار است.

_ نمونه‌های فولاد کربن دار(پایه سیاه): جز پرکاربردترین ها محسوب می‌شود که در اکثر پروژه های ساختمان سازی به غیر از چند مورد خاص مورد مصرف هستند( فرسایش جزء ضعف‌های این دسته محسوب می‌شود) چنانچه فرسایش بالا باشد سبب تخریب بتن های اطراف آن خواهد شد پس چنانچه محیط استفاده شده در معرض رطوبت و آب است استفاده از این نوع توصیه نمی‌شود اما چنانچه هدف اصلی استحکام کششی و قدرت می باشد پس انتخاب مناسب و مقاومی خواهد بود.

_ اپوکسی کاور شده : میلگرد سیاه به همراه پوشش اپوکسی از نظر مقاومتی با نمونه سیاه کربن دار مشابه است اما از لحاظ سایش و خوردگی مقاومت بیشتری پیدا کرده است اما از آنجایی که پوشش اپوکسی یک لایه بسیار ظریف محسوب می‌شود  اگر آسیب و خوردگی وارد شده زیاد باشد طبیعتاً مقاومت بالایی از خود نشان نخواهد داد.

 _ گالوانیزه : این نمونه نسبت به نوع کربن دار سیاه واجد مقاومت 40 برابری در برابر سایش و خوردگی می باشد و همین سبب گران تر بودن قیمت آن نسبت به نمونه های اپوکسی خواهد شد، چرا که میزان آسیب پذیری آن به حداقل رسیده است.

_ اروپایی( سیلیکون، منگنه، آلیاژی، کربن و …) : جنس استفاده شده در این نوع محصول اغلب منگنز می باشد و جزء مقاوم ترین نمونه ها با توجه به خصلت خم شوندگی محسوب می‌شوند.

_ فولاد ضد زنگ : بدون شک جز بهترین نمونه ها در این حوزه می‌باشد که در اغلب پروژه ها کاربرد دارد و البته جزوه گران‌ترین محصولات بازار نیز به شمار می‌رود که قیمت آن حدوداً 8 برابر نمونه اپوکسی است، هرچند قیمت تمام شده بالا خواهد بود اما مقاومت آن در برابر خوردگی تقریباً 1500 برابر نمونه کربن دار سیاه است. به علت ویژگی های خاص و کاربردی این نمونه، آنها اغلب به عنوان تقویت کننده، نگهدارنده و همچنین در حین شبکه بندی ها در پروژه‌های راه و ساختمان به منظور تقویت مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار می گیرند. فولاد ضد زنگ خود به دو دسته تقویتی و ترانس(دو پولیش، ترانس شش پر، ترانس مفتول، بلبرینگ خور و سنگ خور)  تقسیم می‌شود.

انواع میلگرد

طبقه بندی انواع میلگرد ها بر اساس استاندارد تولید( استانداردهای روسی) :

  • : A1 (S240) جنس فولاد نرم و به شکل بدون آج (صاف)
  • : A2 (S340)آج مارپیچی
  • : A3 (S400)واجد آجی جناقی شکل ) ۷ و ۸(
  • A4 (S500)

این نامگذاری به علت استانداردهای  GOST 5781 روسیه می باشد که امروزه استفاده از آنها در کارخانه ها قدیمی شده و نمونه های ساخته شده امروزی در کارخانه های ایران اغلب تحت استانداردهای ملی 3132 بر طبق نوع آج، شکل ظاهری و همچنین شماره‌گذاری، تولید و نام گذاری می شوند.

میلگرد A1

میلگردA2

میلگردA3

 

ضرورت استفاده از میلگرد در ساختمان سازی : 

 البته که مقاومت فشاری بتن با هیچ متریال دیگری قابل قیاس نیست و به منظور خرد کردن آن باید نیرویی بسیار زیادی را بر آن اعمال نمود اما در مقابل، بتن مقاومت پیچشی و کششی پایینی را دارا می باشد به همین دلیل در انواع ساختمان های بتنی به منظور بالا بردن استحکام پیچشی و کششی بتن از میلگرد آجدار استفاده می گردد که کاربردهای آن به شرح زیر است :

  • افزایش تقویت اولیه : به جهت افزایش مقاومت در برابر بارهای طراحی شده
  • افزایش تقویت ثانویه: به منظور محدود کردن تنش های ناشی از تغییرات دمایی، ترک خوردگی ها و افزایش مقاومت موضعی در سازه های ساختمانی
  • به جهت تقویت بتن : اگر بلوک های بتنی واجد حفره باشند اغلب از میلگرد به منظور بارگیری کششی استفاده می گردد که توسط دوغاب و ملات در نقطه مورد نظر محکم خواهند شد.

میلگرد

 

انواع میلگرد های استفاده شده در بتن :

 این محصولات به شکل های متنوعی می توانند در بتن ایفای نقش کنند مثلا :

  • ادکا : به منظور تحمل نیروهای برشی و تحمل لنگر های منفی در تکیه گاه های تیر
  • خاموت : پیشگیری از بیرون زدگی های آرماتورهای طولی در هنگام کمانش و تحمل نیروهای برشی و همچنین پیشگیری از گسترش ترک
  • رکابی :به منظور در امتداد واقع شدن آرماتورهای عمودی و طولی در بتن ریزی دیوار و دال ها
  • راستا : به جهت بالا بردن مقاومت کششی بتن
  • سنجاقی :به دلیل ارتقاء استقامت برشی خاموت ها و متصل نمودن کامل میلگرد های طولی و خاموت 
  • خرک :در هنگام جایگیری دو شبکه پشت سر هم افقی، با فاصله مشخص در داخل قالب ( در هنگام بتن ریزی های کف و فونداسیون ها)

میلگرد در صنعت ساختمان سازی

 نگهداری میلگرد ها :

توجه داشته باشید که چنانچه قصد نگهداری از این محصولات را به مدت طولانی در انبار دارید، می بایست به جهت عدم زنگ زدگی، آنها را با یک روکش ضد آب بپوشانید چرا که واقع شدن آنها در محیط های باز سبب زنگ زدگی شده و در نهایت کیفیت عملکرد و بهره‌وری آنها را به شدت کاهش خواهد داد.

*به منظور دریافت اطلاعات تکمیلی و یا خرید انواع میلگرد ها می توانید با کارشناسان فروش ما در تماس باشید