آدرس :    تهران – گاندی جنوبی خیابان پنجم – پلاک 5 – واحد 6       ایمیل :     info @fooladrahnemoun.com   

شمش

شمش فولادی یکی دیگر از محصولات مجتمع فولاد رهنمون صنعت است که از جمله فرآورده های میانی نورد فولاد است. شمش فولادی به دو نوع تولید می گردد. شمش فولادی که به صورت بیلت تولید می گردد، تحت عنوان شمشال و بلوم نیز شناخته می شود و دارای سطح مقطع دایره ای و یا مربعی شکل است. بیلت دارای عرض کمتر از 15 سانتی متر و سطح مقطع کمتر از 230 سانتی متر مربع است و از این رو بیشتر برای مصارف تولید میلگرد و سیم استفاده می شود. شمش فولادی که به صورت بلوم تولید می گردد، تحت عنوان شمشه نیز شناخته می شود. بلوم نیز دارای سطح مقطعی کمتر از 230 سانتی متر مربع است اما عرض آن بیش از 15 سانتی متر مربع است. شمش فولادی بلوم معمولا برای مصارف ساخت ریل، قطار، سپری، ناودانی، قوطی، تیرآهن کاربرد دارد.

کوره قوس (BF) شمش فولاد مواد اولیه تولید فراورده ها فولادی است. فولاد روش های مختلفی از جمله کوره بلند EAF برای تولید فولاد خام یا مذاب وجود دارد. برای تولید شمش فولاد از روش (IMF) و کوره القایی (EAF) الکتریکی قوس الکتریکی استفاده میشود. تولید شمش فولاد به روش قوس الکتریکی ابتدا آهن قراضه داخل این کوره ریخته می شود آهک، کک، بنتونیت و مواد افزودنی دیگر به آن اضافه می شود، (Sponge Iron) سپس مخلوطی از آهن اسفنجی نمونه گیری انجام میشود و در آن اکسیژن دمیده میشود و به فولاد مذاب تبدیل می گردد. مخلوط مذاب تولید شده پس از تخلیه سرباره به واحد ریخته گری ارسال می شوند. سپس مواد مذاب داخل ظروف تاندیش ریخته شده و بعد از آن داخل قالب مسی آبگرد و سپس در طول مسیر غلطکی با پاشش آب خنک و به شمش منجمد تبدیل می گردد.

در دسته فولادهای ساده کربنی قرار SP3 و SP5 می باشند، ST373 از استاندارد فولاد SP3 و SP5 شمش فولادی دارای 2 گرید SP3 میگیرند که قابلیت عملیات حرارتی ندارند. از این رو کاربردهای آن، در مواردی است که استحکام بالا مورد انتظار نباشند. انعطاف پذیری کمتری دارد و در صنایع SP3 انعطاف بیشتری دارد و در صنایع نیازمند خمش و کشش استفاده می شود. شمش 5 با ثبات استفاده می شود که تحت نیرو و فشار نباشند.

شمش آهن

شمش آهن یکی از انواع شمش است که در صنایع اکستروژن کاربرد دارند. برای تولید شمش آهن میزان حرارت خروجی اکستروژن بستگی به آلیاژ آلومینیوم دارد. برای تولید شمش آهنی از روش های کوره بلند نیز استفاده می شود.

شمش آهن در مرحله تولید:

ابتدا سنگ آهن را پس از فرآوری و پیش پخت همراه با مخلوط آهک و کک وارد کوره بلند می کنند و سپس آهن خام یا همان چدن مذاب به دست می آید. آهن خام بدست آمده حاصل از این مرحله را توسط تبدیل کننده به فولاد مذاب تبدیل می شود. در مرحله بعد توسط اکسیژن کربن و ناخالصی ها فولاد خام تولید می شود.